Niektóre symptomy wskazujące na występowanie Opóźnienia Neurorozwojowego łatwo mogą spostrzec rodzice, nauczyciele przedszkolni czy terapeuci, do których dzieci trafiają z powodu wyselekcjonowanych trudności (na przykład logopedzi).

Warto więc szerzej przyjrzeć się dziecku, które wykazuje:

  • trudności nauczenia się jazdy na rowerze;
  • nieustaloną lateralizację dłużej niż do skończenia ósmego roku życia;
  • chorobę lokomocyjną;
  • nieumiejętność usiedzenia w miejscu;
  • nieumiejętność milczenia
  • trudności w nauce czytania;
  • trudności w nauce pisania;
  • obniżoną sprawność fizyczną;
  • trudności z nauczeniem się odczytywania czasu z zegara ze wskazówkami;
  • trudności w nauce pływania;
  • obniżoną koordynację wzrokowo-ruchową;
  • problemy z mową i artykulacją;
  • zaburzenia integracji sensorycznej;
  • rozbieżność pomiędzy pracami pisemnymi i wypowiedziami ustnymi;
  • nieprawidłową pozycję podczas siedzenia;
  • problemy z utrzymaniem moczu w nocy powyżej 5-go roku życia;
  • lęki.

Powyższa lista ma charakter niepełnej, wybrane symptomy wydają się najbardziej uchwytne dla obserwatora bez głębokiej wiedzy na temat neurorozwoju przy jednoczesnej głębokiej wiedzy na temat diagnozowanego dziecka.

Zaburzenia współwystępujące:

  • dysleksja,
  • dysgrafia,
  • dysortografia,
  • dyskalkulia,
  • dyspraksja,
  • specyficzne zaburzenie rozwoju językowego (SLI),
  • zaburzenia integracji sensorycznej,
  • autyzm,
  • mutyzm wybiórczy,
  • zespół Aspergera.