Niektóre symptomy wskazujące na występowanie Opóźnienia Neurorozwojowego łatwo mogą spostrzec rodzice, nauczyciele przedszkolni czy terapeuci, do których dzieci trafiają z powodu wyselekcjonowanych trudności (na przykład logopedzi).
Warto więc szerzej przyjrzeć się dziecku, które wykazuje:
- trudności nauczenia się jazdy na rowerze;
- nieustaloną lateralizację dłużej niż do skończenia ósmego roku życia;
- chorobę lokomocyjną;
- nieumiejętność usiedzenia w miejscu;
- nieumiejętność milczenia
- trudności w nauce czytania;
- trudności w nauce pisania;
- obniżoną sprawność fizyczną;
- trudności z nauczeniem się odczytywania czasu z zegara ze wskazówkami;
- trudności w nauce pływania;
- obniżoną koordynację wzrokowo-ruchową;
- problemy z mową i artykulacją;
- zaburzenia integracji sensorycznej;
- rozbieżność pomiędzy pracami pisemnymi i wypowiedziami ustnymi;
- nieprawidłową pozycję podczas siedzenia;
- problemy z utrzymaniem moczu w nocy powyżej 5-go roku życia;
- lęki.
Powyższa lista ma charakter niepełnej, wybrane symptomy wydają się najbardziej uchwytne dla obserwatora bez głębokiej wiedzy na temat neurorozwoju przy jednoczesnej głębokiej wiedzy na temat diagnozowanego dziecka.
Zaburzenia współwystępujące:
- dysleksja,
- dysgrafia,
- dysortografia,
- dyskalkulia,
- dyspraksja,
- specyficzne zaburzenie rozwoju językowego (SLI),
- zaburzenia integracji sensorycznej,
- autyzm,
- mutyzm wybiórczy,
- zespół Aspergera.